שחרור ממעצר – ייצוג בהליכי מעצר

הליכי מעצר במדינת ישראל מתחלקים לשני סוגים: מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים.
עורך דין שחרור ממעצר

מעצר ימים

מדובר במעצר הראשוני בזמן החקירה המשטרתית בזמן שהאדם שנחקר עדיין בגדר חשוד. לרוב, מעצר הימים משמש לצרכי חקירה שלא ניתן לקיימם אלא כשהחשוד נתון במעצר. על מנת לעצור אדם בטרם הוגש נגדו כתב אישום, על המשטרה להראות כי קיים חשד סביר שאותו אדם ביצע עבירה בת מעצר, כזו המקימה בצידה עילת מעצר, זאת לאחר שהמשטרה תוכיח כי לא ניתן להסתפק בשחרורו של החשוד ממעצר בתנאים מגבילים שיבטיחו את המשך החקירה והעדר סיכולה. ניתן לעצור אדם גם אם קיים חשש לשיבוש הליכי חקירה ומשפט וגם כדי לסכל פגיעה בביטחונו של אדם, של הציבור או של המדינה. ככל, חשוד יכול להיות נתון במעצר ימים לפרק זמן כולל שלא יעלה על 15 ימים, ובנסיבות חריגות ניתן לעצור אדם לפרק זמן ארוך יותר. ימי המעצר נקבעים על ידי בית המשפט וזאת בהתאם לחומר שהוצג לו על ידי המשטרה. הייצוג המשפטי של חשוד בהליך מעצר הימים הינו מורכב ביותר שכן בשלב ניהול החקירה, בניגוד לשלב המשפט, עורך הדין והחשוד לא חשופים לראיות שנאספו כנגד החשוד ועל כן, ייצוג שכזה הינו מאתגר ודורש ניסיון רב היכן יש למקד את החקירה והטיעונים המשפטיים, וזאת על מנת לדלות מידע מנציג המשטרה במסגרת חקירת החשוד בדיון המעצר.

מעצר עד תום ההליכים

החשוד כבר הפך לנאשם, שכן הוגש נגדו כתב אישום ולצידה בקשה למעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. כאשר ישנה תשתית ראייתית לכאורית מספקת לצד עילת מעצר (כגון: מסוכנות, חשש לשיבוש הליכי משפט, או כאשר לא ניתן להסתפק בשחרור בתנאים מגבילים), המדינה מבקשת מעצר עד לתום ההליכים. בשלב זה, שלאחר הגשת כתב האישום ובניגוד לשלב מעצר הימים, נחשף חומר הראיות בתיק בפני הנאשם ועורך דינו. גם בשלב זה יש צורך בהבנה ובניסיון היכן למקד את הטיעון. שכן כבר בשלב זה, יש צורך לגבש קו הגנה ואסטרטגיה משפטית של הטענות העיקריות המתאימות לשלב זה של ההליך. היותו של נאשם עצור עד לתום ההליכים, יוצר יתרון מובהק לרשויות התביעה. לאור זאת, נאשם עלול לבקש להודות גם בעבירה שלא ביצע רק כדי לסיים או לקצר את תקופת מעצרו. חשוב להבין, יש להבחין בין הטענות אותן נכון להעלות בכל שלב בהליכי המעצר, הן מעצר הימים והן מעצר עד לתום ההליכים. לעיתים, ישנן טענות שיש בכלל מקום לשמור אותן לשלב ניהול ההליך העיקרי – מכאן, חשיבת הייצוג של עורך דין פלילי מנוסה.

שתף את תחום ההתמחות

השארת תגובה

אודות המשרד

משרד עורכי דין אסף כרמונה, הינו משרד שמתמחה במשפט פלילי וצווארון לבן, החל במתן ייעוץ וייצוג בהליכי חקירה ומעצר, וכלה בניהול הליכים פליליים, פשוטים ומורכבים כאחד. 

תחומי התמחות

עקבו אחריי

דילוג לתוכן